Zo, mijn 2e sessie van dit jaar zit er op

19_2Zo, mijn tweede sessie van dit jaar zit erop .....
Deze keer moest ik alleen gaan, want Remco kon niet mee vanwege zijn werk. Voor de verandering koos ik ‘ns voor een betaalwater. Het werd Negreloube, een bekend viswater met veel grote karpers.

Gedurende de twee weken voorafgaand aan mijn visweek was het steeds erg mooi weer geweest. De temperatuur van het viswater was daardoor hoger aan het worden, waardoor bij mij de karperkoorts flink begon te stijgen.

Om nog wat tips voor Negreloube te krijgen belde ik Erik van visvakanties.nl. Hij legde me uitgebreid en, na later bleek, goed de voor- en nadelen van elke stek uit.

Eindelijk, de dag van vertrek brak aan: zaterdag 26 maart 2011. De wekker ging om  ’s nachts om 3.15 uur. Snel aangekleed en een kwartier later zat ik in de auto en startte de motor. Mijn plan om in één ruk door te rijden lukte prima en zonder problemen kwam ik zo’n acht uur later aan bij het meer. Het was inmiddels 11.30 uur ‘s ochtends.
Jimmy, de beheerder van Negreloube, ontving me vriendelijk. Hij vertelde dat ik die week het meer voor mij alleen had. In de week ervoor waren in totaal 55 vissen gevangen waarvan de zwaarste 26 kg woog. De meeste vissen werden gevangen op stek 8-9, maar de betere karpers kwamen van de stekken 3 en 4-5.
Omdat er verder dus geen andere vissers waren, kon ik kiezen op welke stek ik ging zitten. Van Erik had ik begrepen dat op stek 3 normaal gesproken de grotere vissen gevangen worden. Daar ben ik dus begonnen . Ik pakte snel wat spullen uit en gooide twee hengels tegen de kant in de hoek en een tegen het eiland. Overal hoorde je de karpers springen, ook tegen de kant in de hoek, en dat waren geen kleintjes. Tegen de avond begon het hard en aanhoudend te regenen.

Zondag
Die hele nacht en overdag geen beet. Balen ..... Maar ze bleven wel nog altijd springen. De twijfel sloeg toe. Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd? Hmmmm, misschien maar eens binnendraaien en alles controleren. Tijdens het indraaien van die ene hengel bij het eiland sprong er bij de andere hengels in de hoek een behoorlijke vis. Ik stopte even om te kijken of-ie nog een keer omhoog zou komen. Zo’n 10 seconden gewacht ..... nee, niets. Dus ik ging door met binnendraaien.
Verhip, toen hing er ineens een vis aan!!! Die had de mais gepakt in die 10 seconden dat ik even was gestopt met binnendraaien. Na een werkelijk hevig gevecht haalde ik dan toch een vis binnen: 12,5 kg. 12.5Eindelijk ..... maar wel op een vreemde manier gevangen.
Omdat de vis die mais zo'n 20 meter van het eiland had gepakt, legde ik op die plek een hengel terug, weer met mais. Helaas, geen beten meer gehad. Wel veel regen. En een heleboel vissen die sprongen. Deze keer vooral links van stek 8-9.
Via mijn smartphone volgde ik zoals altijd de weerberichten nauwgezet en de volgende ochtend zou het stoppen met regenen. Dat zou het ideale moment zijn om te verhuizen. Maar eerst nog een nachtje hier.
Hèhè, eindelijk ...., om 01.30 uur een volle run!!! Ik sprong uit mijn tent en tot mijn verbazing en opluchting was het gestopt met regenen. Het was alleen zo mistig geworden dat ik de top van mijn hengel niet eens kon zien.
Ik had van Jimmy gehoord dat je voorzichtig moest drillen, omdat de bekken nogal zacht waren. Rustig drillen dus. De vis voelde goed aan. Na enkele minuten kwam de vis in de buurt van de stek. Ik kreeg alleen een nieuw probleem: het was zo donker en mistig dat ik het schepnet niet kon zien, laat staan de vis. Dan maar proberen te scheppen, heel dicht onder de kant. Na nog wat langer drillen kwam de vis eindelijk omhoog en lag-ie klaar voor het opscheppen. Ik zag hem nu goed: fucking hell .... dat was een 20KG+! Op het moment dat ik het net omhoog tilde, schoot de haak los .... weg vis ..... AAAARRRRGGGGHHHH!!! GRRR!!! Kan het dan echt nooit meezitten?
Die nacht verder niets meer.

Maandag
’s Ochtends rond een uur of 08.00 was de lucht een beetje opgeklaard. Ik verhuisde snel naar stek 4-5. Na een anderhalf uur stond alles eindelijk klaar: twee hengels richting stek 8-9 en een bij het eiland onder een overhangende tak. Omdat het niet zo lang zonnig zou blijven, pakte ik onmiddellijk mijn videocamera om het meer te filmen.Tijdens het filmen kreeg ik een run. Ik legde snel de camera neer en begon te drillen. Het bleek een kleintje te zijn: 8 kg. Maar het begin op deze stek was er. Nog voor 12.00 uur ving ik nog vier vissen: 9, 12,5, 10 en 8,5 kg. En toen was het weer de hele middag stil.
Vroeg in de avond ving ik nog drie kleine vissen waarna een paar uur weer niks. 19

Toen opeens, om 2.00 uur ’s nachts, een volle run!!!
Bij het aanslaan was het net of ik vastzat in een boomstronk .... maar toen kwam die stronk in beweging .... ;-) .....

Dit moest wel een betere vis zijn. Na een dril van 10 minuten had ik ‘m eindelijk in het net. Ik tilde het net op. Ja, dat was op z’n minst een dikke dertiger. Misschien wel een veertiger ..... Snel wegen ..... Het bleek een heel mooie vis, maar helaas woog-ie maar 19 kg ;).

Dinsdag
Het was lang stil. Pas in de loop van de middag ving ik weer een vis, eentje van 10,5 kg. Daarna werd het opnieuw rustig.
22Om 22.30 kreeg ik weer een beet. De vis zwom helemaal naar rechts richting stek 3. Daardoor kon ik niet goed voelen wat voor vis het was. Toen hij ongeveer 10 meter uit de kant was begon in rustige deiningen op mijn hengel te voelen..... Dat kon wel eens een betere zijn. Rustig gedrild en een paar minuten later lag-ie in mijn net. Ik tilde het net op en ik voelde ’t meteen aan mijn rug .... dat was een beste! Het bleek een heel mooie lange vis van meer dan een meter. Ik woog hem en tot mijn verrassing bleek hij 22,5 kg te wegen, na meetcorrectie van de weger 22 kg. De vakantie was amper halverwege maar al helemaal goed :-).

Woensdag
Die ochtend begon het pas echt. Ik ving de ene na de andere vis maar verspeelde er ook een aantal. Die swommen zich vast, en dat midden op het water!!! Maar het meer zou obstakelvrij zijn!
Juist daarom viste ik met een sliding inline lood. Maar dat is natuurlijk niet de goede manier om te vissen op een water als er obstakels zijn. Het lood gaat dan immers makkelijk op de grond liggen en blijft ergens achter haken. Na het verspelen van twee vissen op rij schakelde ik met alle hengels over op fixed lead clip. Dat heeft als voordeel dat het lood als het ware vastzit aan de vis en dus niet over de bodem schuurt.
Maar al met al was het toch een goede ochtend: 11, 8,5, 8,5, 8,5 en 10 kg.
’s Middags ving ik een prachtige volschub van 25 pond

12,5Later kwam Jimmy langs met nieuwe batterijen voor de scanner. Alle vissen hebben namelijk een chip en moeten na het vangen gescand worden. Terwijl hij de batterijen in de scanner stopte, kreeg ik weer een run. Na een dril van tien minuten was de vis bij het net en ik vroeg : “Jimmy, could you help me please, it may be a 20 kg!!!” Het bleek een geweldig mooie en hoge vis. Weliswaar geen 20 maar toch een heel mooie 19 kg.
‘s Avonds ving ik nog een 13 en een 10 kg, ‘s nachts een 8 kg.

Donderdag
Het regende weer volop. Ook de vissen druppelden gestaag binnen. ’s Ochtends twee van 8 en 13 kg. Toen bleef het weer een paar uur stil. ’s Avonds nog 2 vissen van 17 en 9 kg. En toen werd het weer stil. De vissen waren zelfs gestopt met springen. Waarschijnlijk doordat grote hoeveelheden koud water van boven kwamen en het viswater danig afkoelden. De weersvoorspelling voor de volgende dag was echter erg goed: het zou 23 graden worden, mèt zon.

Vrijdag
Na een goede nachtrust (!) kreeg ik om 8.30 uur eindelijk weer een beet. Ik sprong uit mijn tent terwijl ondertussen het zonnetje doorbrak. Terwijl ik aansloeg, volgde er nog een run op een andere hengel. Terwijl ik, na wat gehannes, de tweede vis in het net schepte, ging mijn derde hengel. Die voelde goed aan. “Goed aanvoelen” betekent op dit water dat ze niet hard vechten. Want alle vissen onder de 15 kg vochten werkelijk als gekken. Ik drilde die ene vis, maar er zat nog een andere in mijn schepnet. Hengel neerleggen, vis onthaken, wegen en snel weer loslaten. Een paar minuten later had ik de vis die nog aan de hengel hing: 17,5 kg. Een korte hoge vis.

De uren daarna was het werkelijk een gekkenhuis. Het lukte me niet om drie hengels tegelijk in het water te houden. Tussen 8.30 en 12.00 uur ving ik: 17,5, 9, 12,5, 9, 10, 14, 17, 12,5 en 9 kg.
Wat een ochtend. Maar toen het werd stil. Erg stil.

Zaterdag
De volgende beet kwam pas ’s nachts 3.30 uur. Wel weer een mooie vis: 18 kg. Met een goed gevoel ging ik nog een paar uurtjes 18slapen met het idee: “er komen er nog wel een paar.” Maar toen ik om 8.30 uur wakker werd, was die droom vervlogen. Het was inmiddels zaterdag, de vertrekdag. Ik was bijna klaar met inpakken toen er een hengel ging: 9 kg. Tien minuten later ging een volgende: helaas, los..…
Toen was ik klaar met inpakken en ging ik naar huis.
Toch een heel leuke sessie. Ik weet dat je hier grotere kunt vangen, maar dat komt volgend jaar wel.